U podstaw sztuki chińskiej – jak i sztuki każdej cywilizacji – istnieje określona filozofia, odpowiadająca na pytania czym jest świat i kim jest człowiek, jakie prawa nimi rządzą, co jest godne, a co nie, poszukiwania i walki. W dawnych Chinach najlepszymi artystami byli urzędnicy, a ktoś, kto brzydko pisał znaki, nie był człowiekiem godnym zaufania. Elegancja – odmienna od europejskiego piękna – była wpisana w istotę cywilizacji, a energie duchowe qi musiały przenikać każde dzieło: doskonałą muzykę, architekturę, a nawet sztuki walki. Prawdziwy artysta wiedział na czym polega pustka, a sugestywność wypowiedzi chińskich znaków przypominać miała odbiorcy o tym, że czasem ważniejsze jest to, co w dziele nie zostało wypowiedziane wprost, niż to, co zostało wyrażone. Kaligrafia bambusa i śliwy to coś więcej niż namalowany bambus i śliwa: jest to kosmos, którego Europejczycy mogą nie zobaczyć…
Szczegóły książki:
- Data wydania
- 2015 (data przybliżona)
- Liczba stron
- 132
- Język
- Polski
Aby pobierać pliki zarejestruj się!
Rejestracja jest darmowa i bardzo szybka! Kliknij tutaj aby założyć konto.
Trwa to tylko 15 sekund!.